Sebastian synger H.C. Andersen til live


- Sebastian tager os med på en fantastisk rejse i sit musikalske liv med H.C. Andersen. En rejse der viser os nye sider af nationaldigteren og husker os på de værker som nær var havnet i glemslen.
af: Christian Winther
Ved Sebastians turné tidligere i år fik publikum sig en rigtig behagelig overraskelse. Åbningsnummeret var nemlig Kom Giv Os Liv fra Hans Christian Andersen-musicalen. En skøn, men næsten glemt sang, i den Sebastianske sangskat. I modsætning til den oprindelige udgave fremstår den her i en helt anderledes intens og vedkommende version. Kom Giv Os Liv er en ubetinget hyldest fra komponisten og sangeren til digteren; "Du som kan se en historie i alt og få folk til at le." Sebastians og Michael Friis' vidunderlige outtro er musikalsk samklang i verdensklasse.

Fantasia er et af albummets utallige højdepunkter. Andersen døbte den i sin tid "Brødre Meget Langt Herfra". Sebastian har siden bearbejdet teksten og tilsat en virkelig cool og funky rytme. Michael Friis' er det sikre anker og Nils Henriksens elektriske guitar ligger konstant på lur. Sangen er flot bygget op med Sebastian som leadvokal og med Harris/Groth i koret der gentager, svarer og udfylder pauserne. Sammenligner man Fantasia 2012 med 1996-versionen (HCA-musicalen) er der en verden til forskel. At gå fra ensemble til solist har stor indflydelse på det musikalske udtryk. Fantasia storhitter, og som skrevet står; "Ih, hvor er det frydeligt, Gud, hvor er det nydeligt". Og det er så sandt som det er sagt.
For nogen tid siden offentliggjorte Århus Universitet nogle studier der viser, at H.C. Andersens eventyr som fx. Konen Med Æggene er med til at svække iværksætterkulturen her til lands. Moralen om, at det ikke skal kunne betale sig at gå efter sine drømme og løbe en risiko påvirker danske børn fra en tidlig alder. Uanfægtet af ovenstående sidder Sebastians nye komposition til Konen Med Æggene lige i skabet. Kredset er der for detaljerne. Paul Banks banjo, hønselyde, fløjten, sukken og æg der går itu flettes fint ind i tekst og musik. H.C. Andersen skrev både til børn og voksne. Sebastians herlige melodi har samme appeal.

Allerede få sekunder inde i titelsangen, I Danmark Er Jeg Født, ved man at her ligger skatten begravet. Sangen der hæver sig over alle de andre og som løfter H.C. Andersens smukke og malerisk beskrivende hyldest til sit fædreland ind i det nye årtusinde. Sebastians komposition afleveres i et afslappet groovy arrangement med kvartetten Sebastian, Friis, Menzer og Bülow. En kvartet der virker klar til at indtage Copenhagen Jazzfestival hvornår det skulle være. Sebastian stortrives med sangen og hans høje falset er imponerende. Alle som har fulgt Sebastians melodier gennem årene vil nikke genkendende til, at der som regel kommer en overraskelseseffekt et sted i melodien der bryder rytmen. Overraskelsen udebliver fuldstændig her, for der viges ikke eet eneste sekund fra sangens tilbagelænede frydefulde tempo og lækre opbygning. At overraskelsen udebliver er i sig selv temmelig overraskende. Og så alligevel slet ikke. For alt går simpelthen op i en højere enhed. Der Er Et Yndigt Land og Kong Christian har i den grad fået en konkurrent. Efter fem minutter fader sangen ud. Eller gør den? Niksen biksen, den må høres en gang mere, og så igen og igen. I Danmark Er Jeg Født vil finde bolig i mange hjerter i tiden der kommer......
Med Anmeldervisen slippes Nils Henriksens elguitar løs. Anmeldervisen er en elegant beskrivelse (anmeldelse) af naturen, umiddlbart efter at solen er gået ned. I et genialt uptempo arrangement styrer Sebastian, band og kor sig lifligt gennem Andersens digt og Sebastians melodi. Den liden uhyggelige stemning understreges af Nils Henriksens elguitar som kommer og går. I mellemspillet inden sidste vers folder Henriksen for alvor sine strenge ud. Med umanerlig megen stemningsfuld tusmørke-gys ned ad ryggen til følge. Skønt!
Så indtager Sebastian studiet helt på egen hånd. Solo med sin guitar, og sit brilliante fingerspil, får vi den helt nye Bøgetræet over Andersens digt af samme navn. Med indlagte kunstpauser leverer Sebastian en sikker vinder. Og hvor Bøgetræets grene ender som kosteskaft, hegnspæle og pindebrænde, ja så ender Sebastians komposition som den stolte skibsmast som skal ud og ses og høres over hele det ganske land.
Muslingen og Perlen bygger på første vers i Andersens digt, "Perlen". Og lad det være sagt med det samme; sangen er en rigtig perle. Muslingen og Perlen er samtidig albummets store ballade, og alle musikere byder sig til. En smuk og betagende tekst og melodi, fuld af vemod. For når Muslingen skaber sin Perle betyder det paradoksalt nok at døden lurer rundt om hjørnet. Skønne akkorder afsløser hinanden. Henriksens elektriske strenge dukker op de helt rigtige steder. Sebastian og koret stråler om kap med hinanden og danner en symbiose. Tak for denne så skønne sangperle, Sebastian.

Soldaten er et ganske så ukendt digt fra Andersens pen. Og for en stor del af materialets vedkommende er det faktisk de mindre kendte - og dystre - sider af det Andersenske univers Sebastian præsenterer os for. På den måde holder han liv i de digte som måske ellers var havnet på glemslens kirkegård. Soldaten er en gruopvækkende skildring af krigens ulyksaligheder. Ganske tidløs. Sangen er desuden en opvisning i hvor godt Sebastian og Michael Friis står til hinanden. Soldaten afslutter de otte nye indspilninger fra sommerens løb. Sikke en optur!

Gennem de senere år har Sebastian været - enddog meget - gavmild med at dele sine legendariske demoer med sit publikum. Denne gang er ingen undtagelse. Hele seks demoer fra Sebastians H.C. Andersen-projekter har fundet vej til albummet. Demoerne er i høj grad med til at fremmane et nuanceret billede af Sebastians musikalske liv med nationaldigteren.

Første demo er Femi Og Stjernerne, skrevet til Kærlighedens Farve i 2006. Sangen er helt vidunderlig og delt op i to ret så kontrastfyldte afdelinger. De rask afviklede vers afbrydes pludselig af det smukkeste og helt intense omkvæd. Uptempo bliver til slowtempo. Lytteren spidser ører. "Da så jeg op på stjernerne de rene. Som millioner store ædelstene. De lyste og imens jeg på dem så, fløj tusind stjerneskud jeg tænkte på." Hidtil har kun tre sange fra Kærlighedens Farve været udgivet (alle på Rariteter fra 2007). Med Femi Og Stjernerne føjes endnu en sang til samlingen. Herligt.

Og vi får flere gaver af komponisten. Yderligere to demoer fra Kærlighedens Farve ser dagens lys på det nye album. Det drejer sig om Løven Og Landets Søn samt Mumien. Man bjergtages af begge melodier. På Løven Og Landets Søn har Sebastian sin guitar med. På Mumien er strengene skiftet ud til fordel for tangenter. Fælles for de nævnte tre demoer er, at sangene fremstår helt forandret fra musical-udgaven. På tomandshånd med komponisten får sangene et nyt og meget mere nærværende liv. Wooow.

Endnu et højdepunkt er demoen til Det Gamle Træ. I år ville sangen kunne fejre 25 års jubilæum i Sebastians skrivebordskuffe. Heldigvis blev den taget frem og kom med på albummet. Det Gamle Træ er endnu et af Sebastians små mirakler. "Det Gamle Træ - åh lad det stå, indtil det dør af ælde. Så mange ting det husker på, hvad kan det ikke melde."  Sangen er indsunget i 1987, en periode hvor Sebastian døjede med stemmeproblemer. Det kan ikke høres. Guitarspillet er som altid helt igennem Sebastiansk (læs: sublimt).

Demoen til den elegante Smukke Piger begejstrer. Sebastian står denne gang selv for teksten. Sangen er skrevet til HCA-musicalen, men fandt aldrig vej til cd'en fra samme forestilling."Vi hejser op i mamelukkerne, så gluggerne blir kåde efter mer. Vi viser frem fra indelukkerne, så plukkerne kan syne sine bær". En vovet rim-smed i hopla. Herlig melodi, og hvor kan man bare fornemme den ramasjang der ville lyde hvis den en skønne dag blev udsat for Michael Friis og co.
Sidste demo er fra Nattergalen. Og så er vi faktisk tilbage hvor det hele tog sin begyndelse. Sebastians første møde med H.C. Andersen. Her synger han Ingen Løn Men En Kejsers Tårer, så tårerne triller. I Kina er Kejseren en kineser. I Danmark er Sebastian en Kejser. En musikalsk en af slagsen hvis position ingen anden komponist har en kinamands chance for at matche. Det nye album cementerer, at Sebastian er i en klasse for sig. Demoer eller ej.

Som bonus får vi Sebastians medlevende oplæsning af den sørgmodige Den Lille Pige Med Svovlstikkerne. Oplæsningen tilsættes musik fra Sebastians store symfoniske værk, Et Eventyr. Selvom der er tale om en overlapning af to forskellige projekter, så er virkningen meget stærk. Musikken følger historien på forunderlig vis. Blide toner ledsager pigen i hvis lange gule hår snefnuggene falder så smukt. Dramatiske anslag ledsager når hun stryger den sidste svovlstik og døden snart efter vil indtræde. Sebastian i oplæserrollen fungerer også rigtig godt. Og man får lyst til at sige; Sproget er Sebastians bløde stemme, og som en sød musik vor' hjerter når.

Summa summarum. I Danmark Er Jeg Født er et fantastisk album og en skøn rejse i Sebastians musikalske liv med H.C. Andersen. I Danmark Er Jeg Født er en milepæl i komponistens ellers så glorværdige karriere. Titelmelodien er en af de smukkeste sange han nogensinde har skrevet. Og selvom rejsen ender her, ser man i ånden at de to herrer slet ikke er færdige med hinanden. Ingen ved nemlig hvad fremtiden vil bringe......

Bravo Sebastian!
******
******
Forsiden     Biografii     Året der gik     Turné     Fanklub     Musicals/filmmusik     Diskografi     Kontakt     Fotos     Facebook